De l'Argentera a la Torre de Fontaubella

0:00h - Prenem la pista que s'enfila de cara a la serra de l'Argentera, per la vall del barranc Reial. És el traçat del GR-7 cap a Gibraltar. Val a dir que aquesta zona va patir modificacions importants del terreny en els aiguats del 10 d'octubre de 1994, cosa que ens farà trobar alteracions orogràfiques i destrosses.

0:06h - Veiem la segona xemeneia de ventilació del túnel de l'Argentera, del ferrocarril.

0:20h - Trobem el tàlveg del material extret durant la perforació del túnel del ferrocarril. Ens hi enfilem i som al seu cim, gaudint d'una magnífica panoràmica del poble de l'Argentera. Veiem «els Pous»; són les obres i la tercera xemeneia del túnel del ferrocarril. Avancem fins a la rasa, i rasa amunt, al cap de 2 minuts, hi ha una boca de mina a mà dreta, des d'on brolla aigua. Seguim pista amunt. Es veu la llunyana línia de la mar.

0:45h - Entrem a l'estret entre dues roques de l'estrat: són els Estrets. Podem gaudir llegint un interessant grafitti. En aquest punt, canvia el paisatge. Veiem uns xiprers de nova repoblació. Som en terreny de gres roig. A mà esquerra surt el sender que duu al cim del Motxilló i també el que duu a la bonica i feréstega font dels Ermitans.

0:50h - Creuem una pista, que puja cap a la nostra esquerra, cap al Portell de Trucafort. Veiem, al fons, el Morral del Trucafort. Seguim les marques del GR-7, amunt, i aviat se'ns ajunta la malmesa pista, que ja fina.

1:00h - Seguint a mà dreta un imprecís sender, en 5 minuts arribaríem a la perduda font dels Pastors, on hi ha la pedra amb la data del 1954, en què es va restaurar. Seguim sempre amunt. El sender fa uns revolts.

1:15h - La Divisòria, a la carena de la serra de l'Argentera. És l'indret conegut també com el Portell del Peiró. Aquest nom li ve perquè ara entrem en el terme de Pradell. Som a una alçada de 643 m. Vista esplèndida de tota la serra i de la Mola de Colldejou, que amb els seus 921 m d'alçada apareix gegantina davant nostre. Si mirem cap a la llunyana costa, cap a llevant, veurem Tarragona, i si és a la tarda veurem reflectir-se a l'horitzó l'alta xemeneia de la central tèrmica de Cubelles, ja en terres de Barcelona. Veiem el parc eòlic del Trucafort. Està format per diversos grups d'aerogeneradors, amb un total de 97, segons és previst quan acabi la total instal·lació projectada. Els comunica una pista. Avancem cap al SO, seguint el sender descendent que ens duu a tocar un aerogenerador, marcat com a número 508. Veurem el nom d'Ecotècnia a l'enginy. És el darrer del seu grup. Si, des de la Divisòria, anéssim caminant cap a llevant, seguint un sender arran del cingle, en 5 minuts arribaríem a una construcció cilíndrica, avui emprada pels caçadors de senglars. Es tracta de la torre d'observació i direcció de la construcció del túnel del ferrocarril. Podem albirar els indrets corresponents a l'entrada i també de sortida, a l'estació de Pradell. Al fons, cap a l'O, es veu Móra d'Ebre.

1:20h - Som al costat de l'aerogenerador núm. 508. En aquest punt, a causa de la remoguda del terreny, hi ha molta vegetació. Compte! No sigui cas que ens perdéssim. Cal seguir sempre en la mateixa direcció, SO, avall, amb una suau davallada. Aviat ens adonem que el camí que seguim va quedant enlairat, ja que es van apregonant dues barrancades, entre les quals anem davallant. A la nostra dreta tenim el barranc i la partida de les Comes Joanes. A la nostra esquerra, el barranc i la partida de los Compinyons. Més a ponent, queda el barranc de la font de la Teula.

1:35h - Seguim, sempre avall, per un indret devastat pels incendis, i ara poblat de garric i alguns pins. Encara podem veure els antics marges fets pels pagesos, per tal de fer bancals, on es conreava el blat, ja que cadascú es coïa el pa, després de fer la massa en la pastera que hi havia a cada casa. A mesura que anem baixant, anem trobant grups de pins, a més del garric. El terreny és blanc, calcari. Hi ha romaní, espígol, bruc, argelagues, farigola...

2:00h - El camí millora, i es fa molt més fressat. S'hi veuen restes de l'antic empedrat, amb les llambordes per reforçar l'empedrat i per desviar les aigües pluvials.

2:05h - Deixem a la nostra esquerra una casa, de recent construcció. Ara, el camí esdevé pista. Aquest camí, fet a l'inrevés, es coneix a la Torre de Fontaubella com el camí Gran de la Serra, ja que era el més transitat antigament.

2:15h - Cruïlla amb les carreteres que duen al coll Roig i Colldejou, a Marçà, a l'estació del ferrocarril i a Pradell i la N-420. Podem entrar en el poble de la Torre de Fontaubella, per tal de visitar-lo.

Josep M. Cabré
"Mola de Colldejou i Serra de Llaberia, Argentera, ..."